Arapça, direkler demektir. Hiyerarşik veliler silsilesi içerisinde yer alan bir zümre. Tekili veted’dir. Dört veliden oluşan evladın her biri, merkezinde bulundukları dört yönden birine nezaret ettikleri için, bu ismi alırlar. Her devirde Hz. idris, Hz. ilyas, Hz. isa, Hz. Hızır (a)’a naib olan, yani Hakk tarafından âlemin dört yönünü korumak üzere, tayin edilen zâtlara evtad-ı erbaa (dört direk) denir. Bu dört direk, kadınlardan da teşekkül edebilir. Evtad’ın İlâhî isimleri: Abdülhay, Abdülhalîm, Abdülmürid, Abdülkadir’dir. Bunların biri, Hz. Adem’in kalbi, biri Hz. İbrahim’in kalbi, biri Hz. İsa’nın kalbi, biri de Hz. Muhammed (s)’in kalbi üzerine zuhur eder. Yani ruhanî özellikleri bakımından herbiri, bu peygamberlerden birinin etkisi altında olmak üzere, bir çeşit (veya bir yönden) benzeşim arzederler. Yine ruhaniyetlerinden istimdâd ederler. Bunlardan herbiri, Kabe’nin köşe (rükn) lerinden birine sahiptir. Şamî köşesi (Rükn-i Şamî) Hz. Adem (a)’ın kalbi üzere olanın, Irakî köşesi (Rükn-i Irakî) Hz. İbrahim (a)’ın kalbi üzere olanın, Yemanî köşesi (Rükn-i Yemanî) Hz. isa (a)’ın kalbi üzere olanın, ve Hacer-i Esved köşesi (Rükn-i Hacer-i Esved) de Hz. Muhammed (s)’in kalbi üzere olanıdır. Muhyidin İbn Arabi’ye göre, Evtad-ı Erbaa (dört direk), Ebdal-ı Seb’a (Yedi Ebdal) dan, İmameyn (iki imam) da Evtad-ı Erbaa’dan, Kutbu’l Aktâb ise bunların tümünden daha mükemmel ve daha has (özel) tır.
Zahirde binası birinin kârger olmaz
Bâtında kimi kutb-ı cihan kimisi evtâd
Âlî